Aukcja 5G. Nakładanie obowiązków bez podstawy prawnej

 

Jedynym wÅ‚aÅ›ciwym pod wzglÄ™dem prawnym rozwiÄ…zaniem jest dziÅ› przeprowadzenie aukcji SC na podstawie obowiÄ…zujÄ…cych przepisów prawa - pisze prof. dr hab. Maciej Rogalski

ZakoÅ„czyÅ‚ siÄ™ okres drugich konsultacji ogÅ‚oszonych przez prezesa UrzÄ™du Komunikacji Elektronicznej, które dotyczyÅ‚y dokumentacji aukcyjnej oraz projektów decyzji w sprawie rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci, niezbÄ™dne do przeprowadzenia aukcji na rozdysponowanie czÄ™stotliwoÅ›ci 5G. Prezes UKE zmian w trzech obszarach, które pogÅ‚Ä™biÅ‚y wady prawne projektowanych decyzji rezerwacyjnych.

Potencjalne niezgodnoÅ›ci dotyczÄ… wymagaÅ„ w zakresie bezpieczeÅ„stwa. W pkt 11 zaÅ‚Ä…cznika nr 4 zatytuÅ‚owanego „Wymagania dotyczÄ…ce bezpieczeÅ„stwa i integralnoÅ›ci infrastruktury telekomunikacyjnej i usÅ‚ug” do projektów rozstrzygnięć decyzji w sprawie rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci, prezes UKE sformuÅ‚owaÅ‚ wymóg nawiÄ…zujÄ…cy do projektu ustawy zmieniajÄ…cej ustawÄ™ o krajowym systemie cyberbezpieczeÅ„stwa, w zakresie procedury wyÅ‚Ä…czania dostawcy stanowiÄ…cego poważne zagrożenie dla obronnoÅ›ci, bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa lub bezpieczeÅ„stwa i porzÄ…dku publicznego, lub życia i zdrowia ludzi. Prace nad tÄ… nowelÄ… trwajÄ… już ponad dwa lata i nadal jest ona tylko projektem wiÄ™c postanowienia pkt 11 zaÅ‚Ä…cznika nr 4 nie majÄ… podstawy w obowiÄ…zujÄ…cych przepisach prawa.

Prezes UKE nie może w sposób dowolny ustalać nowych wymagaÅ„, ponieważ organy administracji publicznej muszÄ… dziaÅ‚ać zgodnie z zasadÄ… praworzÄ…dnoÅ›ci. Wymogu przepisów powszechnie obowiÄ…zujÄ…cych nie speÅ‚niajÄ… przepisy projektowane, dodatkowo propozycja wymagaÅ„ bezpieczeÅ„stwa w konsultowanych decyzjach rezerwacyjnych jest sprzeczna z najnowszÄ… wersjÄ… noweli k.s.c. z 5 maja 2023 r. Projekt noweli k.s.c. dopuszcza dÅ‚uższe terminy na wycofanie sprzÄ™tu. Podejmowanie przez prezesa UKE czynnoÅ›ci bez podstawy prawnej bÄ™dÄ… stanowić rażące naruszenie prawa. Postanowienia pkt II zaÅ‚Ä…cznika nr 4 mogÄ… być uznane przez sÄ…d za rażące naruszenie prawa dlatego, że nawet w przypadku przyjÄ™cia w przyszÅ‚oÅ›ci noweli k.s.c. bÄ™dÄ… one sprzeczne z postanowieniami tej noweli. 

Konieczne jest zapewnienie przez Prezesa UKE przewidywalnoÅ›ci regulacyjnej (art. 189 ust. 2 pkt 1 lit. e p.t.) przy pomocy wÅ‚aÅ›ciwej podstawie prawnej. Brak takiej przewidywalnoÅ›ci może spowodować ryzyko strat po stronie operatorów z uwagi na odmienne okreÅ›lenie obowiÄ…zków w decyzjach rezerwacyjnych, a później w noweli k.s.c. Może to zostać uznane za rażące naruszenie przepisów prawa oraz interesów uczestników aukcji. Zachodzi Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek pomiÄ™dzy postÄ™powaniem aukcyjnym a ustaleniem treÅ›ci decyzji rezerwacyjnej. Niezależnie od stwierdzenia wydania decyzji rezerwacyjnych z rażącym naruszeniem prawa, postanowienia pkt II zaÅ‚Ä…cznika nr 4 mogÄ… być także uznane za ograniczajÄ…ce w sposób pozaustawowy konstytucyjnie gwarantowanÄ… wolność dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej oraz konstytucyjnÄ… zasadÄ™ zaufania do paÅ„stwa i prawa. Tego rodzaju ograniczenia można wprowadzać tylko w drodze ustawy i tylko ze wzglÄ™du na ważny interes publiczny. Ponadto wprowadzanie obowiÄ…zków i ograniczeÅ„ przed ich przyjÄ™ciem w ustawie oznacza naruszenie zakazu dziaÅ‚ania prawa wstecz oraz zasadÄ™ demokratycznego paÅ„stwa prawa.

Poważne zagrożenie dla stabilnoÅ›ci prawnej rozstrzygnięć w postÄ™powaniu aukcyjnym oraz dla wydanych decyzji rezerwacyjnych zwiÄ…zane jest takze z nastÄ™pujÄ…cym w projektach decyzji rezerwacyjnych zastrzeżeniem: : „Poszczególne postanowienia wymagaÅ„ majÄ… zastosowanie, o ile obowiÄ…zujÄ…ce przepisy prawa nie stanowiÄ… inaczej. Postanowienia wymagaÅ„ nalezży tak interpretować aby je pogodzić z obowiÄ…zujÄ…cymi przepisami (…)”. Zastrzeżenie zostaÅ‚oby wprowadzone do decyzji administracyjnej, która jest rozstrzygniÄ™ciem organu administracyjnego. 

Organ nie może wydać decyzji okreÅ›lajÄ…cej wymagania w sposób odmienny, aniżeli przewidujÄ… to przepisy prawa. Decyzja musi także rozstrzygać w sposób jednoznaczny sytuacjÄ™ prawnÄ… jej adresata. SformuÅ‚owane zastrzeżenie należy uznać za sprzeczne z zasadÄ… praworzÄ…dnoÅ›ci i zasadÄ… zaufania do paÅ„stwa i prawa. W przypadku gdy prezes UKE bÄ™dzie chciaÅ‚ ograniczyć zakres firm wspóÅ‚pracujÄ…cych z operatorami przy budowie nowej sieci, bÄ™dzie mógÅ‚ to zrobić niezależnie od aukcji, ale dopiero po uchwaleniu noweli k.s.c. PodkreÅ›lono, że prezes UKE nie jest organem ustawodawczym i nie ma kompetencji do ksztaÅ‚towania prawa w Polsce. W celu wyeliminowania wskazanych ryzyk i przeprowadzenia aukcji oraz postÄ™powania rezerwacyjne- go w sposób zapewniajÄ…cy stabilność prawnÄ… decyzji przyznajÄ…cych rezerwacje czÄ™stotliwoÅ›ci należaÅ‚oby usunąć pkt 11 w istniejÄ…cym brzmieniu oraz wykreÅ›lić wczeÅ›niej przywoÅ‚anÄ… formulÄ™ z projektów decyzji rezerwacyjnych

 

Prof. dr hab Maciej Rogalski

PeÅ‚na treść artykuÅ‚u dostÄ™pna tutaj. 

 

 

<< wróć