Środki zaskarżenia w aukcji prowadzonej na podstawie przepisów Prawa telekomunikacyjnego w celu rozdysponowania częstotliwości

 

      Aktualnie  na Å›wiecie i w Polsce trwa proces rozdysponowywania czÄ™stotliwoÅ›ci niezbÄ™dnych do Å›wiadczenia usÅ‚ug w technologii 5G. Elementem koniecznym do Å›wiadczenia usÅ‚ug w tej technologii  jest  odpowiednia infrastruktura. We wszystkich dotychczas organizowanych w Polsce postÄ™powaniach selekcyjnych, zmierzajÄ…cych do wyboru operatora, któremu przydzielone byÅ‚y czÄ™stotliwoÅ›ci niezbÄ™dne do Å›wiadczenia usÅ‚ug, nie byÅ‚a regulowana kwestia zwiÄ…zana z wyborem dostawcy infrastruktury niezbÄ™dnej do Å›wiadczenia usÅ‚ug telekomunikacyjnych. W tym kontekÅ›cie  po raz pierwszy w przypadku technologii 5G pojawiÅ‚o siÄ™ zagadnienie zapewnienia bezpieczeÅ„stwa infrastruktury w aspekcie podmiotowym (dostawców infrastruktury telekomunikacyjnej). W zwiÄ…zku z tym zasadne jest sformuÅ‚owanie  pytania dotyczÄ…cego  Å›rodków zaskarżenia przysÅ‚ugujÄ…cym podmiotom na poszczególnych etapach prowadzonej aukcji, a także w okresie jÄ… poprzedzajÄ…cym. Badaniom poddać także  należy w sposób szczególny kwestiÄ™,  czy Å›rodki zaskarżenia przysÅ‚ugujÄ… od aktów lub czynnoÅ›ci z zakresu administracji publicznej podejmowanych w okresie poprzedzajÄ…cym aukcjÄ™ lub przypadajÄ…cym na jej rozpoczÄ™cie ?
       Ustawa z dnia 16.07.2004r.- Prawo telekomunikacyjne (Dz.U.nr.171, poz.1800) reguluje nabywanie dostÄ™pnych zasobów czÄ™stotliwoÅ›ci na drodze konkursów, przetargów lub aukcji. W ostatnim czasie zostaÅ‚y wprowadzone zmiany do ustawy - Prawo telekomunikacyjne w zwiÄ…zku z przygotowaniami do przeprowadzania aukcji. Zmieniony zostaÅ‚ przepis art. 115 ust. 1 Prawo telekomunikacyjne, który okreÅ›la, jakie elementy powinna zawierać decyzja rezerwacyjna. Zgodnie z art. 115 ust. 1 pkt 10 Prawo telekomunikacyjne w rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci okreÅ›la siÄ™ wymagania dotyczÄ…ce bezpieczeÅ„stwa i integralnoÅ›ci infrastruktury telekomunikacyjnej i usÅ‚ug ustalone przez Prezesa UKE z uwzglÄ™dnieniem rekomendacji i wytycznych ENISA, po zasiÄ™gniÄ™ciu opinii Kolegium ds. CyberbezpieczeÅ„stwa ,  o którym mowa w art.64 ustawy z 5.07.2018 r. o Krajowym systemie cyberbezpieczeÅ„stwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 1369 ze zm.), jeżeli rezerwacja jest dokonywana po przeprowadzeniu aukcji, o której mowa w art.116 ust. 1pkt.2 - Prawo telekomunikacyjne. Kolegium dziaÅ‚a przy Radzie Ministrów i jest organem opiniodawczo-doradczym w sprawach cyberbezpieczeÅ„stwa oraz dziaÅ‚alnoÅ›ci w tym zakresie zespoÅ‚ów reagowania na incydenty bezpieczeÅ„stwa komputerowego na poziomie krajowym oraz sektorowych zespoÅ‚ów cyberbezpieczeÅ„stwa i organów wÅ‚aÅ›ciwych do spraw cyberbezpieczeÅ„stwa. .
Opinia Kolegium wydawana o projekcie decyzji rezerwacyjnej, który to projekt jest nastÄ™pnie przedmiotem postÄ™powania konsultacyjnego, nie jest opiniÄ…, o której mowa w art. 106 § 1 k.p.a. Opinia Kolegium nie ma także charakteru decyzji lub postanowienia, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 1–3 p.p.s.a. Na opiniÄ™ Kolegium (art. 65 ust. 1 pkt 1a Krajowy system cyberbezpieczeÅ„stwa), wydanÄ… przed wszczÄ™ciem postÄ™powania konsultacyjnego w sprawie warunków aukcji na rozdysponowanie czÄ™stotliwoÅ›ci przysÅ‚uguje jednak skarga zainteresowanemu podmiotowi do Wojewódzkiego SÄ…du Administracyjnego. Opinia Kolegium stanowi bowiem akt z zakresu administracji publicznej (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.).

Nie przysÅ‚uguje także skarga, na etapie postÄ™powania konsultacyjnego, na dokumentacjÄ™ aukcyjnÄ… wraz z projektem rozstrzygniÄ™cia decyzji w sprawie rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci (art. 118 ust. 2 Prawo telekomunikacyjne.). Z uwagi na charakter postÄ™powania konsultacyjnego, czyli zbieranie stanowisk zainteresowanych podmiotów, których efektem może być zmiana projektu dokumentacji czy decyzji, skarżenie projektu dokumentacji lub decyzji rezerwacyjnej na tym etapie byÅ‚oby przedwczesne.

W ogÅ‚oszeniu o aukcji, które nastÄ™puje niezwÅ‚ocznie po zakoÅ„czeniu postÄ™powania konsultacyjnego, informuje siÄ™ o rozpoczÄ™ciu aukcji oraz terminie zÅ‚ożenia ofert. OgÅ‚oszenie o aukcji nie ma charakteru decyzji lub postanowienia, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 1–3 p.p.s.a. Na ogÅ‚oszenie o aukcji wraz z dokumentacjÄ… aukcyjnÄ… oraz projektem rozstrzygniÄ™cia decyzji w sprawie rezerwacji czÄ™stotliwoÅ›ci (art. 118 ust. 2 p.t.), przysÅ‚uguje jednak zainteresowanemu podmiotowi skarga do Wojewódzkiego SÄ…du Administracyjnego. OgÅ‚oszenie o aukcji stanowi bowiem czynność z zakresu administracji publicznej (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.).

Skarga do Wojewódzkiego SÄ…du Administracyjnego przysÅ‚uguje na opiniÄ™ Kolegium jako akt z zakresu administracji publicznej (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.) oraz na ogÅ‚oszenie o aukcji jako czynność z zakresu administracji publicznej (art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.), ponieważ zarówno opinia Kolegium, jak i ogÅ‚oszenie o aukcji, w tym projekt decyzji rezerwacyjnej, sÄ… podejmowane w sprawach indywidualnych. Opinia Kolegium i ogÅ‚oszenie o aukcji majÄ… także charakter publicznoprawny i dotyczÄ… uprawnieÅ„ lub obowiÄ…zków wynikajÄ…cych z przepisów materialnego prawa administracyjnego. Wreszcie zarówno opinia Kolegium, jak i ogÅ‚oszenie o aukcji, nie sÄ… podejmowane w ramach postÄ™powania administracyjnego okreÅ›lonego przepisami, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a.

Uczestnikowi aukcji przysługuje także wniosek o unieważnienie aukcji, a od decyzji o unieważnieniu aukcji - wniosek do Prezesa UKE o ponowne rozpatrzenie sprawy. Po wyczerpaniu tego trybu przysługuje skarga do sądu administracyjnego (art. 118d ust. 1-2 p.t.).

Niniejszy tekst jest zmodyfikowanÄ… wersjÄ… artykuÅ‚u , który ukazaÅ‚ siÄ™ w Business Law Journal t.LXXIV. nr.10/2021(880)

Prof.dr hab. Maciej Rogalski

 

 

<< wróć